På tide å pusse opp kunnskapen?

På tide å pusse opp kunnskapen?

I det siste har det vært skrevet mye om smarthus og smarthusmarkedet, og for oss i Futurehome så framstår det som en annen virkelighet enn den vi lever i. Vi føler derfor det er på sin plass å presisere enkelte ting og utdype vår tilnærming til smarthus.

Aldri vært større interesse

De tre siste årene har vi vært på vårens Boligmesse i Stavanger. Det har aldri vært større interesse enn i år –  folk er nå veldig ivrige på å skaffe smarthusløsninger til sin bolig. Starten på mai måned har vi derfor brukt til å følge opp alle henvendelsene, – og det er nok å gjøre. Per dags dato har vi ca 250 tilknyttede hjem, med over 1500 Futurehome-brukere. Med den rivende teknologiutviklingen som skjer i verden, så begynner fordelene ved smarthus å skinne igjennom, og folk har blitt mer vant til teknologi og smarte løsninger i hverdagen.

Tilgjengelig for alle
Smarthus har mange fordeler, det kan blant annet forenkle hverdagen og gi sikkerhet til beboerne og kontroll over hjemmet til enhver tid. Disse fordelene druknet tidligere i komplekse systemer og dyre løsninger, og er grunnen til at relativt få har smarthus i dag. Idéen om Futurehome ble unnfanget ved at nettopp disse problemene måtte løses, slik at fordelene ved et smarthus ble tydeligere og nytteverdien høyere enn kostnaden.

Da vi startet opp Futurehome i 2013 var visjonen vår å gjøre smarthus tilgjengelig for alle. Målsettingene våre ble derfor at vi måtte få ned prisen, og gjøre smarthus mer brukervennlig.

“Skal en bygge nytt hus og likevel kjøpe lysbrytere og termostater, så kan en like gjerne kjøpe smarte lysbrytere og termostater med en gang.”

Smarthus har også blitt mye mer brukervennlig og betraktelig rimeligere enn tidligere. Faktisk er det nå mulig å spare penger ved å kjøpe et smarthus dersom en skal bygge nytt. Mange av de ulike enhetene er trådløse og trenger ikke kabling av ledninger, det betyr at det passer utmerket i hus som allerede er bygget også. Skal en bygge nytt hus og likevel kjøpe lysbrytere og termostater, så kan en like gjerne kjøpe de smarte lysbrytere og termostater med en gang. Det er det flere og flere som synes er lurt.

Så smarthusmarkedet begynner definitivt å bli modent. I tillegg blir det drevet av alle smarte enhetene som kommer på nett, om det er varmepumpa eller robotgressklipperen, så vil “tingenes internett” som det heter, være en pådriver for smarthusutviklingen. Det er dumt om ikke alle disse smarte enhetene fungerer sammen og samarbeider for å gjøre hverdagen vår enklere. Å ha en app for hver dings blir bare tungvint, i tillegg gjør det bare automasjon dyrere og vanskeligere.

time-to-refresh-2

Robotklipperen er kommet for å bli – hvorfor må det være så dyrt og komplisert å fjernstyre dem?

Futurehome jobber med å legge støtte for produkter fra ulike produsenter, slik at forbruker kan velge det beste, og få de smarte enhetene til å samarbeide for en enklere og tryggere hverdag. Et eksempel på dette er at røykvarsleren går om natten, så går lysene automatisk på og den elektroniske dørlåsen låses opp. Husets beboere kommer seg trygt ut og Brannvesenet kommer seg inn, da de har mottatt brannvarsling automatisk med en gang røykvarsleren ble utløst.

Tre varmesoner = støtte fra Enova
Prisen ved et smarthus er heller ikke slik det en gang var. Ved å effektivisere verdikjeden har vi nå redusert kostnaden betraktelig ved en smarthusinstallasjon. Nå kan en for eksempel få tre lyssoner og tre varmesoner til ca 15 000kr, ferdig installert av elektriker. Søker en Enova om støtte kan en få dekket opp til 4 000kr ved anskaffelse av smarthussystem som kan styre tre varmesoner, fordi dette er med på å redusere strømforbruket. Det er også en lav inngangsbillett å starte med en enkel startpakke en kan sette opp selv, og deretter utvide etter hvert som en ser at smarthusløsninger kan løse flere hverdagslige behov.

Spre det smarte budskap!
I 2016 er brukeropplevelsen betraktelig bedre og mer intuitiv enn tidligere. Så vi er absolutt nærmere målsettingen vår om å gjøre smarthus rimeligere og mer brukervennlig.

Vi jobber kontinuerlig med forbedringer, så målsettingene våre er derfor de samme nå som for tre år siden. Det er derfor vi snart kommer med noe helt nytt for å forenkle bestillingen og leveringen av smarthus.

Vi står på for å gjøre “smarthus tilgjengelig for alle” og denne visjonen er den samme som før. For å nå dit trenger vi imidlertid din hjelp til å fortelle flere om de nevnte fordelene ved smarthus, så skal vi på vår side jobbe for å gjøre smarthusløsningene enda bedre.