Oppstartsfasen

Oppstartsfasen

 

Vi hadde startet selskapet, men det dukket raskt opp en god del administrativt arbeid vi ikke hadde regnet med. Vi meldte oss derfor opp på gründer meet-ups, dro på kurs hos Skape og hadde møter med Ipark som hjelper oppstartsbedrifter. Vi viste dem produktene våre og var spente på reaksjonene deres, de var likevel ikke imponerte. De spurte oss spørsmål om “forretningsplanen, forretningsmodellen og markedsføringsstrategien” vår, ting vi ikke hadde noen erfaring med. Det vi satt igjen med var at dette var personer som mente at en god idé var ingenting uten en klar strategi for å sette den ut i livet.

På universitetet så vi i starten av april en plakat for Venture Cup, Nordens største forretningsplankonkurranse for studenter. Noe som hørtes midt i blinken ut for Future Home, kanskje vi kunne lære noe om uttrykkene vi hadde hørt så mye om? Vi meldte oss på og i løpet av tre dager hadde vi utarbeidet en forretningsplan: Et syv siders hefte, hvorav 90 % var brukt til å forklare det fantastiske systemet vårt. De resterende ti prosentene ble brukt på prisstrategi og markedsføring, noe som var i korteste laget. Heldigvis hadde vi en god nok til presentasjon at vi reddet inn en andreplass, og en plass i den regionale finalen i Bergen, på tross av mangler i forretningsplanen. Vi fikk også en førstesideartikkel i økonomidelen til Stavanger Aftenblad.

02 Startupweekend

5. til 7. april ble Startup Weekend 2013 arrangert, et sted hvor engasjerte personer kunne komme sammen for å starte bedrifter. Her pitchet vi Future Home for å få med oss personer innen økonomi, forretningsutvikling og markedsføring. Her fikk vi med oss Sigbjørn, en venn av Odd Eivind, med master i økonomisk styring. Han hadde også vært involvert i startup-selskaper før under et opphold i USA og hadde erfaring med utarbeidelse av forretningsmodeller og -planer.

I løpet av arrangementet fant vi ut hvordan vi skulle skille oss fra konkurrentene våre. Til nå hadde smarthus vært for personer med store formuer eller med interesse for ny teknologi. Vi ville gjøre smarthus tilgjengelig for alle. Vi satte dermed opp vår forretningsplan og -modell rundt idéen å gjøre det enkelt.

Den 27. april var det duket for regional finale i Venture Cup. Til tross for veldig god konkurranse fra deltakere fra resten av Sør- og Vestlandet var idéen vår god nok til at vi stakk av med førsteplassen og en plass i den nasjonale finalen i Trondheim i oktober. Vi var svært fornøyde, spesielt når vi tenkte en måned tilbake i tid og økonomidelen i forretningsplanen i den lokale finalen kun inneholdt sitatet: “get rich or die trying.”

03 Venturecup bergen

Med sommerferien kom muligheten for å gjennomføre de nye idéene våre. Vi tok utgangspunkt i arbeidet fra oktober 2012 til januar 2013, men nå ville vi gjøre det mer ambisiøst, systemet måtte kunne kjøre på en mindre enhet enn tidligere. Vi innså at vi ville ha behov for flere personer med erfaring med programmering for å klare dette. I tillegg var det behov for arbeidslokaler, utstyr og servere, noe som ville kreve en del kapital som vi til nå hadde klart oss uten. Med begrenset tid og budsjett prøvde vi å rekruttere fleksible studenter fra UIS og NTNU med jobbannonser på studentmailen.

Den 3. juni startet vi det nettbaserte prosjektet vi valgte å kalle “gjør det selv smarthus”. Vi fikk besatt de tre stillingene vi hadde utlyst med flinke, motiverte studenter og dermed var alt tilrettelagt for å sette i gang. Det vil si, alt bortsett fra tilgang på kapital, men utrolig nok løste det seg dagen etterpå med innvilgelse av en søknad vi hadde sendt til Innovasjon Norge to uker tidligere. Med det reddet Innovasjon Norge sommeren med rask responstid som gjorde at vi kunne sette i gang.

Etter å ha vært i dialog med Ipark siden Venture Cup i april, ble vi noen dager senere tatt med i inkubatorprogrammet til Ipark. Ipark har god erfaring med startupselskaper og Future Home raketten var dermed klar for take off.