3 år siden Futurehomes første kunde, Ella på 90år!

3 år siden Futurehomes første kunde, Ella på 90år!

Høsten 2013, vår første Futurehome «arbeidsommer» går mot slutten og det blir kaldere i været. Hele sommeren har vi jobbet med å gjøre klart et produkt som vi føler vi kan lansere til kunder, et såkalt “minimum viable product”. Vi har sagt at målet vårt er å gjøre smarthus til allemannseie; det vil si at alle skal kunne ha nytte av fordelene et smarthus gir samtidig som det er rimelig. I så måte tenker vi lenge på hvordan vi kan markere at smarthus fra Futurehome er “klart» og samtidig vise at smarthus nå skal bli for alle.

Samtidig så nærmet det seg bursdagen til min mormor, hun fyller 90 år og det må jo markeres med en gave. I kjent stil så avslår mormor at hun ønsker noe, da hun etter sin mening har alt. Så vi i familien begynner å tenke på hva mormor trenger i mangel av gode ønsker. Det er særlig en bekymring vi har, mormor er alt for flink til å spare strøm. Hun drar nemlig ut stikkontaktene til panelovnene før hun legger seg, i det resultat at det er kaldt i huset om morgenene. Vi i den nærmeste familien når ikke fram med våre formaninger om at mormor ikke må gjøre dette. Vinteren nærmer seg og familiens bekymringer øker med tanke på at en 90-åring skal bo hjemme stort sett alene. Jeg og familien ønsker selvsagt at mormor skal bo hjemme i sin egen bolig så lenge som mulig, men mormor har behov for en tryggere hverdag.

Det er etter den bekymringen og diskusjon med familien at tanken slår meg. Hva om mormor blir Futurehome sin aller første kunde? Vi kan legge stikkontakten til panelovnene rett inn i veggen, legge inn smart styring av ovnene og løse problemet ved at det ikke vil være mulig å dra stikkontakene ut. Da kan vi øke tryggheten til mormor med et varmere hus og samtidig vise at smarthus nå skal bli allemannseie ved at en 90-åring tar Futurehome i bruk. Familien er enig at det er god måte å løse problemet på, så dagen etter bursdagsselskapet med kake og blomster settes det i gang med å installere smarthusløsninger.

I bursdagspresangen slenger vi samtidig inn styring av belysning i de mest brukte oppholdsrommene, det vil si gangen, stua og kjøkkenet. Tanken er aldri at mormor selv skal styre huset fra en iPad eller smarttelefon. På bildet så holder faktisk mormor det hun kaller “den svarte boka”, men det er selvfølgelig en iPad der jeg viser at hun kan skru av og på lyset fra. Hennes reaksjon er “alt det som finnes i dag”. Der og da så tror jeg at vi har løst utfordringen, men skal i kjent gründerstil oppdage at det å teste produktet på kundene kan gi verdifull informasjon i videreutviklingen av det vi holder på med.

13874790084_8338ecb58a_b

De neste dagene går nemlig ikke helt smertefritt. Mormor liker blant annet ikke at jeg har lagt inn at lyset i gangen utenfor soverommet går på etter at hun har lagt seg. Lysbryteren i gangen er nemlig på den andre siden av rommet i forhold til døra til soverommet. Jeg har derfor lagt inn at lyset skal gå på, i et forsøk på å sørge for at hun har lys om hun må opp om natten og det er hensiktsmessig at hun kan se. Når mormor våkner om det er natt eller morgen er nemlig lyset på, og det liker hun ikke.

Men hovedproblemet er løst, hver morgen når mormor våkner så er det varmt i huset, og hun har samtidig spart strøm. Panelovnene går nemlig i sparemodus om natten ved hjelp av tidsinnstillinger i appen, og det er 22 grader i huset igjen kl.07 når mormor vanligvis står opp.

Den virkelige verdien med smarthus går opp for meg en sen kveld når mamma ringer. Hun har vært inne på Futurehome-appen og sett at mormor sitter oppe kl. 23 på en ukedag, lyset i stua er nemlig på. Hun lurer på om jeg kan ta turen ned og si at mormor må legge seg, jeg bor nemlig i andreetasje i huset til mormor. Dette høres jo ut som et overvåkingssamfunn med kontroll over andre, men for et familiemedlem som en er veldig glad i og som vi ønsker det beste for, så føles det ikke slik. Familien er de eneste som kan bruke appen og har kontroll til enhver tid på hvordan mormor har det, og vi slipper å bekymre oss og lure på hva som skjer når vi ikke er tilstede.
Nå grenser dette mot velferdsteknologi, men i Futurehome lærte vi at smarthus gjerne har størst verdi der vi forventet det minst. Slik fikk vi oss egentlig en positiv overraskelse. Mormor fikk økt trygghet og for min familie og meg var det stor verdi i mindre bekymringer for mormor. Da så jeg at smarthus kunne bli allemannseie og at folk i alle aldre kan ha nytte av behovene som et smarthus kan løse.
Nå har det gått tre år siden mormor fikk smarthus og Futurehome fikk sin første kunde. Mormor lever ikke i dag, men jeg liker å tro at hun fikk litt ekstra tid hjemme i sin egen bolig som følge av Futurehome før hun måtte flytte på sykehjem. I mellomtiden hadde hun økt trygghet og jeg og familien bekymret oss litt mindre. Akkurat det gjør at det er en ubeskrivelig god følelse av å være med og skape noe som kan bety så mye for andre og for meg personlig. Spesielt med tanke på at dette var for et familiemedlem jeg er glad i. Det er kanskje den beste følelsen av å være gründer, å se at noe en har vært med på å lage kan gjøre verden til et litt bedre sted.